Så här går det till
1. Telefonsamtal
Vi tar ett första bokat möte på telefon så att jag får en förståelse för din situation och vad det är du behöver hjälp med.
Du känner efter om du tror att jag är rätt person för dig och om du vill gå vidare och få hjälp av mig att organisera ditt hem.
Om du vill gå vidare bokar vi in en första kostnadsfri och förutsättningslös konsultation.
Hör av dig till mig på 0707-177583 eller helena@omrum.se för att boka tid för samtalet.
Tid | ca 20 minuter
Kostnadsfritt och förutsättningslöst
2. Konsultation
Jag kommer hem till dig för att se på plats hur det ser ut och för att du ska kunna visa vad det är vad det är du vill ha hjälp med. Vi pratar om orsakerna till röran och konkretiserar dina mål och förväntningar.
Vi bestämmer hur mycket du vill göra själv och hur mycket du vill att jag gör på egen hand, hur din tidplan och budget ser ut och vilket resultat du förväntar dig.
Efter denna konsultation får du en offert med priser och upplägg - anpassad till din budget, dina behov och det du vill fokusera på.
Tid | ca 45 minuter
Kostnadsfritt och förutsättningslöst
3. Organisering hemma
När du accepterat offerten och bokat organisering sätter vi igång med själva arbetet!
Vi utför själva arbetet med att gå igenom, rensa ut och organisera dina saker. Genom att jag lär känna dig och dina behov kan jag även ge tips om hur du får ordningen att hålla över tid.
Läs mer under "Organisering hemma" längre ner på sidan.
Tid | varierar
Priser längst ner på sidan
Den första konsultationen är alltid kostnadsfri
Organisering hemma
Utifrån dina behov identifierar vi tillsammans vad som är orsaken till röran och skriver ner dina mål. Sen rensar, sorterar och organiserar vi. Därefter tar vi fram strategier och rutiner som stöttar dig i att komma in i nya vanor och på så sätt bibehålla ordningen över tid. Hur mycket fokus som läggs på respektive steg beror helt på dina behov, projektets storlek och uppdragets karaktär. Läs mer om de olika stegen här nedanför.
Jag jobbar gärna tillsammans med dig genom alla stegen. Men om du hellre vill lämna över det mesta till mig så går det också bra. Jag kan då till exempel inventera och gruppera din saker på egen hand, och sen närvarar du vid själva valet och beslutsfattandet om vad som ska behållas eller cirkuleras vidare. En stor del av organiseringen kan jag göra självständigt, men i så fall alltid i dialog med dig.
Dessa steg ingår i tjänsten
1
Välja saker
Genom att gå igenom dina saker - inventera, gruppera och rensa/välja - så ser vi till att du endast behåller de saker du verkligen vill ha.
Det är din vision och dina mål som vägleder i besluten framåt. Att släppa taget om vissa saker kan vara svårt. Jag vägleder dig i dina beslut om vad du verkligen vill behålla. Blir du glad av den här vasen? Passar blusen? Hur många osthyvlar behöver du? Hur många minnessaker vill du ha kvar från din mormor? Det är alltid du som bestämmer vad du vill behålla och vart sakerna du vill cirkulera vidare ska ta vägen - ska de skänkas, säljas eller återvinnas?
2
Organisera
Sakerna du valt att behålla organiseras på ett sätt som passar dig i din vardag och som innebär att de alla har en plats att vara på.
Alla saker får sin plats - på rätt ställe i bostaden - för att skapa smidiga och effektiva flöden. Vi använder förvaringslösningar som fungerar för dig. Det går ofta bra att använda sådant som du redan har hemma, som tex skokartonger eller andra lådor. Skåp och lådor städas ur innan sakerna sätts tillbaka.
Om du vill investera i nya förvaringsprodukter ger jag gärna råd kring vad som skulle kunna vara lämpligt.
3
Hållbarhet
Jag tipsar om strategier, rutiner och verktyg som kan hjälpa just dig att komma in i nya vanor och att bibehålla ordningen över tid.
Många gånger är det här den stora utmaningen finns. Att förändra vanor och livsstil är inte alltid lätt, även om du har viljan och motivationen. Men med coachning ökar chanserna för att att dina nya vanor består och att du kan bibehålla ett organiserat och funktionellt hem under lång tid framöver. Kanske är du redo att även se över dina konsumtionsvanor så att hela ditt flöde av saker, både in- och ut ur hemmet ingår i ett så cirkulärt och smart kretslopp som möjligt?
4
Support & Uppföljning
Om du har några frågor eller funderingar så finns jag här för dig även efter avslutat uppdrag. Jag hör också gärna av mig och frågar hur det går.
Ett organiseringsprojekt kan upplevas som väldigt intensivt och ibland dyker det upp frågor och funderingar också efteråt. Du är välkommen att kontakta mig med dessa under hela projektet och upp till 30 dagar efter avslutat projekt. Om du vill bestämmer vi även att jag hör av mig efter en tid för att höra hur det går för dig.
Hur mycket tid fokus som läggs på respektive steg beror på dina önskemål, projektets storlek och uppdragets karaktär.
Priser
Den första konsultationen är alltid gratis.
Samtliga priser anges inklusive moms. Reskostnad för resor utanför Lund tillkommer med 7 kr/km.
Priserna gäller vardagar kl 09-17. På kvällar och helger tillkommer 200 kr/h.
En planerings- och administrationskostnad om 650 kr tillkommer per uppdrag.
Pris för eventuella förvaringsprodukter som du väljer att köpa tillkommer.
Tillägg i anslutning till bokad session kostar 375 kr per timme (efter RUT-avdrag) för tjänster som omfattas av RUT (tex. att rensa och organisera hemma) och 695 kr för tjänster som inte omfattas av RUT (tex. att göra inköp).
Vissa delar av tjänsten kan vara berättigat till RUT-avdrag på 50% av arbetskostnaden. Vid vårt första kostnadsfria möte kan vi undersöka detta närmare! Läs mer om RUT på Skatteverkets hemsida.